InstaStory ujrzało świat w 2016 roku jako odpowiedź na nowo powstałe zapotrzebowanie użytkowników, spowodowane popularnością aplikacji Snapchat. Narzędzie pozwala na publikowanie zdjęć i filmów, które widoczne są dla obserwujących przez 24 godziny od opublikowania. Jeśli chcemy by zostały na naszym profilu na dłużej, możemy skorzystać z sekcji „wyróżnione”. Jest to obecnie jedna z bardziej popularnych na świecie funkcji social mediów.
Jakie możliwości publikowania daje Instastory?
Podstawową są oczywiście zdjęcia, na które możemy nakładać szereg filtrów, naklejek, nakładek, emotikon i gifów. Możemy też po nich rysować, dodawać tekst, głosowanie czy pytania otwarte do obserwatorów.
Drugą, równie popularną opcją są krótkie filmy, które można podzielić na:
- klasyczne video, na które również możemy nakładać filtry, a także interaktywne nakładki, które mogą zmienić wygląd twarzy, wkleić twarz w inne ciało itp.
- boomerang, dzięki któremu stworzymy pętlę utworzoną z 5 klatek wyświetlanych najpierw chronologicznie, a potem od tyłu
- superzoom,dzięki któremu nagramy film z efektem przybliżenia na dany obiekt, dodanym dźwiękiem, i animacją, na przykład “smuteczek” który dodaje melancholijną muzykę i spadające jesienne liście
Jest też możliwość transmitowania relacji na żywo, która pozwala widzom na komentowanie w czasie rzeczywistym. Takie relacje można też odtwarzać przez 24h po zakończeniu.
Do czego może być przydatne InstaStory?
Może funkcjonować jako narzędzie umożliwiające markom kontakt z odbiorcami, do prezentowania nowości, pokazywania „wewnętrznego życia” firmy np. podczas relacji live. Stories umożliwia także interakcję z odbiorcami, poprzez zadawanie pytań i publikowanie ankiet. Dzięki temu możemy poznać zdanie naszych obserwatorów na różne tematy.
Od czego zacząć?
Od czego tylko chcesz! Ale jeśli zupełnie nie masz pomysłu, to wypróbuj jeden z tych:
- pokaż wewnętrzne życie firmy – kiedy pokażesz odbiorcom zespół, który pracuje nad produktem marka przestaje być tylko konceptem, staje się w oczach widza “żywa”, bo widzi stojących za nią ludzi
- pokaż swój produkt – co prawda nie przychodzimy na Instagram zeby oglądać reklamy, ale jesteśmy do nich już dosyć przyzwyczajeni. Umiejętnie pokazany produkt może wywołać zainteresowanie całą marką.
Co pomoże nam sprawić, że nasze Instastory będzie bardziej atrakcyjne?
Wraz z rosnącym znaczeniem instastories pojawiają się odpowiadające na potrzeby użytkowników aplikacje, które mają na celu ułatwić tworzenie estetycznych, przejrzystych i spójnych ze sobą treści. Najbardziej popularnymi i w dużym zakresie darmowymi aplikacjami do tego celu są Unfold oraz Stories Edit.
Unfold pozwala na tworzenie nie tylko pojedynczych plansz, ale całych relacji, które łatwo można porządkować w foldery. Przykładowo, jeśli szykujecie relacje z wyjazdu integracyjnego, wystarczy, że stworzycie folder o nazwie np. „wyjazd” i w nim przygotujecie Story, które chcecie opublikować. Potem wszystko macie w jednym miejscu, a i wyszukanie starszych relacji staje się łatwiejsze. Do wykorzystania macie atrakcyjne wizualnie bezpłatne szablony, w których możecie przedstawić zdjęcia, zdjęcia razem z opisami albo same napisy. Co istotne, zamiast zdjęć możecie na tej samej zasadzie wstawiać filmiki.
Stories Edit to dzieło twórców Planoly, czyli lubianej aplikacji do planowania feedu na instagramie. Domyślne szablony są utrzymane w przyjemnej pastelowo-piaskowej kolorystyce. Każda kolekcja posiada od 9 do 15 szablonów.
Obsługa aplikacji odbywa się w trzech prostych krokach:
- wybór szablonu
- dodanie do niego zdjęć lub filmów i przy pomocy narzędzi do edycji nałożenie tekstu, czy zmiana koloru tła;
- efekt końcowy można zapisać na smartfonie lub opublikować bezpośrednio na Instagramie.
Kiedy mamy już dobry content, zadbajmy by dotrzeć do grupy docelowej. W tym celu warto (a czasem nawet trzeba) skorzystać z Facebook Ads, który pozwala na promocję postów oraz inne działania reklamowe w aplikacji. Zaletą reklam w instastory jest fakt, że wyświetlają się na całym ekranie, tak samo jak przeglądane wcześniej relacje znajomych. Mamy więc przez krótką chwilę do dyspozycji całą powierzchnię cudzego smartfona – wykorzystajmy ją dobrze. Jeśli reklama będzie wystarczająco dobrze stargetowana, ma szanse przynieść naprawdę duże korzyści.