Co to jest employer branding i dlaczego warto o niego dbać?

Dlaczego niektóre firmy przyciągają najlepszych pracowników a inne ciągle borykają się z problemami braków kadrowych? Zapewne przyczyn jest kilka, ale jedną z głównych może być employer branding, czyli “marka pracodawcy”. Jest to proces tworzenia i zarządzania reputacją firmy jako pracodawcy i wpływania na nią wśród osób poszukujących pracy, pracowników i kluczowych interesariuszy. Obejmuje wszystko, co robisz, aby Twoja organizacja stała się wybranym pracodawcą. Mówiąc prościej, employer branding to to, co tak naprawdę myślą o tobie osoby poszukujące pracy i obecni pracownicy. To, co mówią swoim znajomym i rodzinie, gdy pracodawcy nie ma w pobliżu. Choć może to nie być namacalne, employer branding jest atutem, który wymaga ciągłej kultywacji.

 

Decyzja o aplikowaniu do danej firmy obecnie coraz bardziej przypomina decyzje konsumenckie przy zakupach. Zamiast czytać recenzje na Amazon, kandydaci zwracają się do mediów społecznościowych aby uzyskać prawdziwe informacje o firmach.

Zadaniem działu rekrutacji jest upewnienie się, że kandydatom spodoba się to, co widzą. W tym miejscu dokładnie zaplanowana strategia budowania marki pracodawcy staje się kluczowa.

A jakie są korzyści z dobrze zbudowanej marki pracodawcy?

1.Pomaga zatrzymywać pracowników i rekrutować nowych

Dobrze stworzony employer branding sprawi, że Twoi pracownicy będą dumni z tego, że są częścią organizacji. Przynależność i tworzenie kultury firmy są bardzo ważne dla większości pracowników. Osoby szukające pracy często zaglądają do mediów społecznościowych pracodawców przed wysłaniem CV, aby mieć pojęcie o wizerunku firmy i o tym jak może wyglądać praca w danym miejscu. Dzięki tym kanałom mogą również stworzyć (i zrewidować) pewne oczekiwania wobec pracodawcy i sprawdzić, czy potencjalnie pasują do kultury firmy.

2.Obniża koszty rekrutacji

Jeśli twoja firma jest popularna jako dobry pracodawca, rekrutacja będzie szybsza, tańsza i łatwiejsza. Potencjalni kandydaci w naturalny sposób sami Cię znajdą i zaaplikują. Zamiast na rekrutację, możesz wydać te pieniądze na rozwój marki lub produktu, aby wyprzedzić konkurencję. Ponadto według statystyk kandydaci są skłonni zaakceptować niższe wynagrodzenie, jeśli pracują w firmie z pozytywnymi opiniami i znaną marką.

3.Pracownicy stają się Twoją reklamą

Obecni pracownicy stają się ambasadorami Twojej marki, w wyniku czego wzrasta liczba zatrudnionych poprzez polecenia. Im bardziej Twoi pracownicy mówią o Tobie pozytywnie, tym więcej masz dobrych kandydatów. Ponadto, kiedy zatrudnieni dobrze opowiadają o firmie, pomaga to wzmocnić markę, nie wydając zbyt wiele na marketing, ponieważ świadomość wzrasta dzięki przekazowi ustnemu. To tworzy efekt domina. Wraz ze wzrostem świadomości marki równolegle rośnie Twoja sprzedaż.

4.Zwiększa zaangażowanie pracowników

Pracownicy pracujący w firmach o silnych markach są generalnie bardziej entuzjastyczni i zmotywowani. A zmotywowani pracownicy to dobrzy pracownicy, ponieważ są bardziej produktywni, a większa produktywność oznacza większy rozwój firmy. Wraz z rozwojem firmy rosną również przychody, a to zapewnia stabilność finansową. I tu rozpoczna się pętla, bo stabilna finansowo firma jest zawsze bardziej atrakcyjna dla potencjalnych kandydatów. Co więcej, Twoi pracownicy czują się bezpieczniej w swojej pracy.

Inwestycja w bycie rozpoznawalnym i lubianym na rynku pracodawcą zwraca się z nawiązką, więc nie oszczędzaj na dbaniu o swój wizerunek wśród obecnych i przyszłych pracowników.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *