Stworzenie logo to nie jest prosta sprawa. Wbrew pozorom trzeba włożyć w to dużo czasu i pracy. Gra jest warta świeczki, bo dobrze zaprojektowany znak graficzny może przynieść firmie wiele korzyści. Podpowiadamy na jakie kluczowe elementy zwrócić uwagę w trakcie projektowania logo, by posłużyło marce przez wiele lat.
Czym tak właściwie jest logo? To nic innego jak znak rozpoznawczy danej firmy lub osoby fizycznej. To wizytówka, która będzie reprezentować markę na zewnątrz, w kontaktach biznesowych i w relacjach z Klientami.
Logo jest podstawą identyfikacji wizualnej. Docelowo będzie znajdować się m.in. na stronie internetowej, profilach społecznościowych firmy, na wizytówkach, firmowych gadżetach czy oficjalnej papeterii. Innymi słowy – wszędzie tam, gdzie będzie tego wymagać strategia komunikacji danej marki.
Na te elementy logo warto zwrócić uwagę
Często zdarza się, że to właśnie logo jest pierwszą formą komunikacji Klienta z daną marką. Skoro na zrobienie dobrego wrażenia mamy jedną szansę – warto zainwestować w dobry projekt.
Trzeba pamiętać, że logo to nie przypadkowy znaczek. Dobrze zaprojektowane zawiera w sobie wszystkie najważniejsze elementy działalności: jej wartości, cele oraz historię.
Jakie elementy mieć na uwadze projektując logo?
Przede wszystkim logo musi być charakterystyczne i zapadające w pamięć, tak by wyróżnić się na tle konkurencji i jednocześnie być dopasowane do marki i odbiorców. Musi zwracać na siebie uwagę, warto więc wykorzystać mapy myśli, skojarzenia, grę słów – wszystkie kreatywne chwyty dozwolone.
Logo musi być czytelne, estetyczne i proste – nic nie zakłóca przekazu skuteczniej niż bałagan w projekcie. Ważne, by tworząc logo próbować postawić się w roli potencjalnego odbiorcy i popatrzeć na projektowany znak z jego perspektywy. Skojarzenia są ważne, jednak nie ma co kombinować, w końcu mniej znaczy więcej! Szczególnie jeśli chodzi o znaki graficzne. Trzeba znać umiar, by nie przesadzić i nie wrzucać do logo wszystkich przychodzących na myśl pomysłów.
Uniwersalne – projektując logo warto wziąć pod uwagę to jak będzie wyglądać na innych nośnikach. Strona www, profil na Facebooku – to podstawa, jednak wraz z rozwojem marki najprawdopodobniej pojawią się nowe projekty. Już w trakcie tworzenia logo można zwizualizować to jak będzie prezentować się w prasie, na wizytówkach, różnego rodzaju gadżetach, reklamie outdoorowej czy innych nietypowych nośnikach.
Kluczowym aspektem logo są kolory – każdy z nich niesie za sobą inny wydźwięk. Projektując znak firmy warto pochylić się nad tym zagadnieniem i wybrać ten, który najlepiej odda charakter marki. Czy to będzie niebieski symbolizujący stabilność, zaufanie? A może postawicie na zielony, czyli spokój, rozwój, równowagę? Zastanawiacie się nad czerwonym odnoszącym się do działania i aktywności? Wybór należy do Was.
Kolejną ważną sprawą jest typografia. Szeryfowe, bezszeryfowe? Kaligraficzne, czy może imitujące pismo niedbałe ręczne pismo? Elegancja i profesjonalizm, czy nowoczesność i elastyczność? Możliwości jest wiele, a styl fontu wpływa na to, jak postrzegana będzie Twoja marka – pamiętaj o tym!
Proces projektowania logo to nie tylko praca kreatywna, ale też dbałość o kwestie techniczne. Odbierając zamówione logo od grafika koniecznie zwróćcie uwagę, czy zostało dostarczone w odpowiednim formacie. Do druku idealne będą pliki wektorowe (rozszerzenie .svg, .eps i .pdf), do Internetu – rastrowe (rozszerzenie .jpg i .png).
Następną ważną kwestią jest tzw. księga znaku i identyfikacji wizualnej (nazywana też m.in. brand manual, brand book). Jest to instrukcja prawidłowego korzystania ze stworzonego logo. Kompletna księga znaków powinna zawierać m.in. informacje dotyczące kolorów użytych do projektowania logo, opisu znaczenia i budowy znaku, pola ochronnego logo oraz kilka dobrych i złych przykładów użycia znaku w praktyce.